HP Velotechnik Scorpion fs26 Plus trike

Afdrukken

Een nieuwkomer in de al redelijk uitgebreide Scorpion reeks van HP Velotechnik, de Scorpion fs26 Plus. Hoger, breder, comfortabeler. Kortom een trike voor alle doeleinden.

 

De HP Velotechnik Scorpion Plus 26 is een echt veelzijdige trike. Een tocht door het platteland, een verre reis of een ritje door de stad, met deze SUV trike trek je overal de aandacht. Deze trike combineert gemak en veiligheid met maximaal rijplezier. In alle details vindt u wel het Plus aspect terug. Zo werd de versie met elektro-motor voorzien van een achteruit-versnelling zodat draaimaneuvers een fluitje van een cent zijn.

Hoger, breder, comfortabeler:

De ontwerpers van HP Velotechnik hadden duidelijk de bedoeling een SUV klasse te introduceren in de trike wereld. Een uitstekend overzicht in alle mogelijke situaties wordt bereikt met een zithoogte van 43 cm uitgerust met de BodyLink zetel en 46 cm met de Ergomesh zetel (57 cm met de speciale Ergomesh HighSeat Plus).

Dankzij het bredere frame is het nooit tevoren ooit zo gemakkelijk geweest om zich neer te vleien op een trike. Door de brede constructie verkrijgt met een nooit geziene stabiliteit tegen omvallen.

De bedoeling achter de nieuwe Scorpion klasse was om een trike te bouwen met een hogere zitpositie. Dit garandeert niet alleen een beter overzicht in het verkeer, het vergemakkelijkt ook het opstappen bij dit type trikes. Maar het uiteindelijke doel bepaal je zelf: wil je graag je Scorpion ombouwen tot een speed trike dan volstaan enkele seconden om de Ergomesh zetel te vervangen door de sportieve BodyLink zetel.

Maximum comfort is het minimum.

Over enkele jaren zal de achterwaartse versnelling op trikes met elektrische ondersteuning waarschijnlijk standaard zijn. Maar HP Velotechnik biedt deze voorziening nu al. Voor voertuigen zo stabiel als een trike ligfiets is achteruit rijden kinderspel. Een kleine stap in de geschiedenis van de ontwikkeling, maar een grote Plus voor alledaags hanteren.

De accessoires maken het verschil.

Scorpion Plus betekent een plus op alle gebied. Zo zijn er handsteunen verkrijgbaar waardoor je rijpositie nog comfortabeler wordt. Of de beschikbare nieuwe pedalen met hiel en voet klem waardoor de pedaal systemen met klik-plaatjes (SPD) overbodig worden. De voeten blijven super stabiel op de pedalen, zelfs met gewone schoenen.

De speciale Plus:

Ondanks het bredere frame kan de Scorpion Plus nog steeds opgevouwen worden tot zeer handige proporties op 1 minuut tijd. Daarvoor hertekenden de ingenieurs van HP Velotechnik het gepatenteerde vouwscharnier. En daarenboven werd het maximum laad vermogen hierdoor ook nog eens verhoogd.

Sweeping frame.

Het kern element van deze SUV trike wordt gevormd door het sweeping frame. Zijn geometrie stamt af van het mooie silhouet van de Scorpion fs 26 met zijn groot 26 duims achterwiel. Bijzonder mooi is hoe de SUV eigenschappen breder en hoger versmelten met de onweerstaanbare voordelen van dit type trike: een zachter rijgedrag, minder rolweerstand en gemakkelijker nemen van obstakels.

Op het eerste gezicht is de Scorpion Plus 26 ongeveer 10 centimer hoger en breder dan zijn sportieve broer de Scorpion fs 26. Maar door het nieuwe frame design is het nu ook mogelijk voor kleinere personen (vanaf 1m49) om de trike te bereiden.

Het is bij een nog kortere kijk dat de echte voordelen van de Plus naar voren treden. Het voorste gedeelte van de stoel lijkt korter bij het 'kruis' van het frame te komen. Lijkt, want in werkelijkheid is de stoel in verhouding tot het design nog verder naar achter geplaatst. Dit was nodig om het zwaartepunt te optimaliseren en om het voertuig zijn uitzonderlijke zijwaartse stabiliteit te verschaffen.

Het bagagerek kan tot 4 conventionele fietstassen dragen met een totaalgewicht tot 50kg zonder dat de batterijen (bij de elektrisch ondersteunde versie) en de drinkbussen in de weg zitten. Dankzij het vernieuwde vouwscharnier is het maximaal toegelaten laadvermogen verhoogd van 140 kg naar 150 kg. HP Velotechnik verbreedt zo het concept van de Scorpion klasse als de eerste full suspension trike op de markt, met een 26 duims achterwiel welke kan opgevouwen worden voor transport zonder daarvoor gebruik te moeten maken van gereedschap. Slechts een minuut is er nodig om de trike op te vouwen tot de plaats besparende afmetingen van 81 x 91 x 99 cm. Zelfs met de bagagerek en spatborden geïnstalleerd kan de Scorpion Plus opgevouwen worden zonder dat daarvoor de wielen dienen afgenomen te worden. En de ketting blijft mooi op zijn plaats door de buigzame kettingbuizen. Door het zelfsluitend vouwmechanisme zit je zo weer in het zadel na het ontvouwen van de trike.

De bagage wordt volledig door vering ondersteund meegevoerd. Dit brengt uitstekende rijeigenschappen met zich mee en is veilig voor je uitrusting. Het stabiele bagagerek (14mm buis) met plaats voor vier fietstassen is geoptimaliseerd om te weerstaan aan de zijwaartse krachten aan welke de trikes worden blootgesteld. De fietstassen bevinden zich in een lage positie met een optimaal zwaartepunt, kort bij de berijder aan het achterwiel.

Het HP Velotechnik zetel systeem biedt een voorbeeldige connectie tussen de berijder en de trike. De anatomisch gevormde BodyLink zetel kan individueel afgesteld worden met behulp van snelsluitingen. Door het losdraaien van 4 centrale bouten in het midden van de zetel kan deze onbeperkt aangepast worden aan de lengte van de rug. De zetel kan op een luttele 15 seconden verwijderd worden, een praktisch gegeven als het regent of voor het opbergen in de auto.

Als alternatief is er de luchtige Ergomesh zetel, verkrijgbaar in diverse hoogtes en breedtes, en voorzien van anatomisch gevormde zijsteunen en een praktische tas met ritssluiting in de rug. Hij is verkrijgbaar voor alle Scorpion modellen in een 5 cm bredere versie met een 3 cm langere zit als de Ergomesh XL of als de Ergomesh HS Plus met een 11 cm hogere zitpositie. Deze orthopedisch impressionante zetels kunnen door gebruik te maken van de snelsluitingen in 15 seconden verwijderd of gemonteerd worden. Een lage zetel zorgt voor een sportieve, dynamische rit met maximale stabiliteit, een hoge zetel zorgt voor gemakkelijk op- of afstappen van de trike en een groter overzicht. Hierbij dient wel de nodige aandacht gegeven te worden aan de snelheid in korte bochten.

Om de stress op de polsen en de nekspieren te verlichten zijn de stuurgrepen verkrijgbaar in twee aangepaste lengtes. De stuurgeometrie combineert een goede rechtdoor stabiliteit met ongekende handelbaarheid in bochtenwerk. Onderhoudsvrije, zelfsmerende lagers maken het plaatje compleet.

Voor bescherming van kledij en ketting: het aandrijfsysteem is grotendeels afgeschermd. De speciale ketting geleidingsbuizen, gemaakt van een duurzaam plastic, leveren uitzonderlijk weinig weerstand voor een stil gebruik.

Het optionele Quick Frame Adjustment systeem met snelsluitingen, kan gebruikt worden om de trike snel aan te passen aan verschillende beenlengtes zonder de ketting te moeten verlengen of in te korten. De Scorpion Plus laat berijders toe van 1,49 m tot 2,00 m. Door de frontboom (pedaalbuis) diep in het frame te duwen kunnen de trikes nog compacter gemaakt worden voor transport.

De HPVelotechnik spatborden bieden een uitzonderlijk goede bescherming tegen opspattend water, zowel vanachter en in het bijzonder van opzij. Afstelmogelijkheden aan de binnenzijde laten banden toe tot een breedte van 50 mm.

De Scorpions hebben een uitzonderlijk veilig remgedrag door het lage zwaartepunt  en de lange wielbasis. De standaard schijfremmen verzekeren een maximale remkracht, zelfs in slechte weersomstandigheden. Standaard worden de voorwielen afzonderlijk afgeremd maar op vraag kunnen zowel de mechanische als de hydraulische voorremmen gekoppeld worden voor bediening met één hand, en uitgerust met een V-brake achteraan als parkeerrem.

Ook praktisch voor transport: HP Velotechnik ontwikkelde open wielbevestigingen welke het toelaten de voorste wielen samen met de remschijven te demonteren door één enkele bout los te draaien.

De regelbare vering biedt maximaal rijcomfort. De kwaliteit van een trike vering wordt uitermate duidelijk wanneer heel wat bagage meegenomen wordt en bij het bergop rijden. De Scorpion's vering maakt gebruik van het uitgebreid geteste "No-Squat" vering concept: de combinatie van een uitermate stevige achtervork met de gesofisticeerde plaatsing van het scharnierpunt van de swingarm, het grote van industrielagers voorziene kettinggeleidingswiel voorkomt dat aandrijfkrachten de vering aanspreken en de pedalen een terugslag krijgen. Dit maakt het mogelijk om krachtig te accelereren in alle omstandigheden. Uitgerust met de optionele Monarch RL airshock van Rock Shox kan de veerspanning eenvoudig geregeld worden met een vering-pompje. Indien uitgerust met de instelbare hydraulische rebound demping en een blokkeerbare compressietrap, worden de beste resultaten gemeten uit de tests.

Optimaal voor het vervoer van kinderen of voor het maken van lange reizen: de Scorpion kan een meerwielige fietskar trekken tot 40kg.

Als bescherming tegen weer en wind kan de trike uitgerust worden met de Streamer: een windscherm van HP Velotechnik dat je voeten en benen droog en warm houdt. De hoek en hoogte van het scherm kan ingesteld worden en het scherm kan eenvoudig verwijderd worden met behulp van de snelsluitingen en worden opgerold voor transport.

Ook elektrische ondersteuning behoort tot de mogelijkheden. Elke trike van HP Velotechnik kan uitgerust worden met een optionele elektrische motor ondersteuning. Meer en meer mensen ontdekken het comfort van rijden met een trike met ondersteuning. De aerodynamische houding van de berijder zorgt voor energiebesparing zodat de batterij langer meegaat en optimaal kan gebruikt worden voor uitgebreid rijplezier. De techniek kan zonder problemen geïntegreerd worden in het trike-chassis. Dit heeft een zeer gunstig effect op de hub motor die gemakkelijk kan bediend worden door controllers aan het stuur. De trike kan uitgerust worden met een optionele tweede oplaadbare batterij om het bereik te verdubbelen.

HP Velotechnik Scorpion fs26 Plus vanaf €4490,-

fs = Full Suspension

Scorpion plus 26 Technical Data

 

Zithoogte BodyLink 43 cm
Zithoogte Ergomesh / Ergomesh HS plus 46 / 57 cm
Zitbreedte Ergomesh / Ergomesh XL 38 / 43 cm
Zithoek 35–44°
Trapas hoogte 37–43 cm
Veerweg 6 cm voor/ 8 cm achter
Bodemvrijheid 15,5 cm
Wielmaat 20" (ISO 406) voor,
26" (ISO 559) achter
Max. bandbreedte 5 cm / 2"
Wielbasis 120 cm
Spoorbreedte 86 cm
Breedte 91 cm
Lengte 186–218 cm
Draaicirkel 5,35 m diameter
Gewicht vanaf 19,5 kg
Vouwsyteem HP Dual Flat Fold D.F.F.
Afmetingen gevouwen 81 × 91 × 99 cm
Max. laadvermogen max. 150 kg
Frame Aluminium 7005T6 heat treated
Lakking 
gefosfateerd en
gepoedercoated
Sahara silver
magma red/black
custom color
Lengte berijder min. ca. 1,49 m
max. ca. 2,00 m
Frame Garantie 10 jaar

Hieronder vindt u een fotogalerij met foto's van de nieuwe Scorpion Plus 26 en de nieuw ontwikkelde speciale accessoires.

Voor schermbrede weergave klik op het witte vierkantje linksonder. Om terug te keren druk ESC op het toetsenbord.

//scorpionplus26.trike-shop.be/#!album-2

 

Monday the 23rd. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©