HP Velotechnik Scorpion fs 26

Afdrukken

2013 - Het Duitse topmerk van ligfietsen HP Velotechnik brengt een nieuwe versie van de befaamde Scorpion full suspension. Deze  versie is voorzien van een 26 duims achterwiel.

De Scorpion fs 26 vanaf €4190,-

 

Deze eveneens volledig geveerde en vouwbare trike werd op de beurs Eurobike (29 augustus t.e.m. 1 september 2012 Friedrichshafen) voorgesteld aan het grote publiek. Het opmerkelijke verschil met zijn collega Scorpion fs is het grotere 26 duims achterwiel. Hierdoor rijdt de Scorpion fs 26' nog soepeler dan de 20 duims versie. Door de grotere diameter worden bulten en hobbels in de weg nog meer vereffend en de grotere diameter van het achterwiel zorgt ook voor minder rolweerstand. Uitgerust met de nieuwe Advanced Steering Geometry (ASG) kan de nieuwe trike met meer gemak en precisie gestuurd worden. Ondanks de langere wielbasis bij dit model blijft de draaicirkel beperkt tot een 5,5 meter. Verbluffend klein.

Verdere nieuwtjes bij de Scorpion fs 26' is dat hij zowel met de 'Bodylink' zit, alsook met de 'Ergomesh' zetel verkregen kan worden. Deze Ergomesh zit is verbeterd en biedt nu ook meer zijwaartse steun en is ook beter voor de ventilatie van de rug. Het zitje is eveneens te verkrijgen in andere afmetingen voor zowel grotere als zwaardere (bredere) berijders.

Het knappe aan deze trike is dat hij ondanks het grotere achterwiel toch nog perfect opvouwbaar is tot een klein pakket om mee te nemen in de auto, trein, vliegtuig of gewoon de lift naar het appartement. Na het snelle vouwen is de trike omgevormd tot een pakje van 123 x 83 x 62 cm, of door de wielen los te nemen kan dit nog verder verkleind worden tot 93 x 74 x 54 cm. Het standaard gewicht bedraagt slechts 18,2 kg.

De Scorpion fs 26' is verkrijgbaar vanaf 15 maart 2013. Vanaf €4190,-  Kom hem testrijden bij Trike-Shop !

HPV Scorpion fs 26 promotiefilm

Onze eerste indrukken:

Met zo'n beauty in huis kan je bijna niet anders dan hem eens lekker testrijden. Zoals steeds bij HP Velotechnik trikes is de afwerking buitengewoon. Aan de kleinste details is aandacht besteed.

  • Standaard is de Scorpion fs26 te verkrijgen in twee kleuren: een combinatie van grijs/wit met blauwe accenten en een enkelkleurige versie in het gekende HPV grijs. Zoals steeds is de trike in optie ook in bijna alle RAL kleuren te verkrijgen.
  • Ons model is uitgerust met het SRAM Dualdrive schakelsysteem in een mooie, nieuwe, zwarte versie. Het systeem schakelt feilloos en vooral bij stilstand is het handig om naar een lagere versnelling te kunnen schakelen om vlot te kunnen vertrekken. Over de voor (en nadelen?) van het DualDrive systeem gaan we nog een apart artikel wijden. Het bereik van ons testmodel is in ieder geval zeker voldoende voor sportieve prestaties. Zowel bij het klimmen van steile hellingen als bij het snelheid maken op mooie rechte stukken hadden we naar ons gevoel steeds de juiste versnelling ter beschikking.
  • Het comfort van deze trike is ongelooflijk. De vering met een veerbereik van 60 mm vooraan en 80 mm achteraan filtert moeiteloos de oneffenheden, van de soms toch wel in erbarmelijke toestand verkerende fietspaden, weg. Komt daarbij dan ook nog eens het 26 duims wiel dat ook nog op zijn beurt bijdraagt aan het comfort. Door de vering plakt de trike gewoon aan de weg, ook in de bochten dankzij de speciaal ontwikkelde stabilisatorstangen. Die leveren schitterend werk, maar de uitleg over de juiste werking hiervan laten we voor bij een volgende gelegenheid.
  • We hebben de trike gereden zowel met de BodyLink zetel en de ErgoMesh zetel. Dit om het verschil te ervaren. De BodyLink geeft voldoende steun bij het trappen en kan op velerlei wijzen aangepast worden aan de ergonomie van de berijder, voor het meeste comfort. De ErgoMesh seat is eveneens een comfortabele zetel en kan door middel van allerlei spanriemen op de rugzijde aan de berijder aangepast worden. De nieuwste versie van de ErgoMesh seat biedt enorm veel comfort, mede dank zij de ingewerkte zijdelingse steunen en als extraatje de bergruimte met ritssluiting voor het opbergen van kleine spullen zoals papieren, gsm, etc. De ErgoMesh seat is wat ons betreft de meest comfortabele van de twee en geeft net dat meer relax gevoel dan de BodyLink die eerder aanspoort om erin te vliegen. De BodyLink uitrusten met de optionele zijsteunen kan ook weer bijdragen aan extra comfort.
  • De trike is vooraan uitgerust met Schwalbe Tryker banden van 20x1.5 welke naar ons oordeel zeer goed presteren op deze trike. De banden zijn licht, doch stevig en lopen soepel. Achteraan is de trike uitgerust met een Schwalbe Marathon Racer band van 26 duim.
  • Ondanks zijn redelijke lengte heeft de trike een opvallend kleine draaicirkel. Daar heeft het nieuwe ASG (AdvancedSteeringGeometry) alles mee te maken.
  • Wat ook vooral opviel was hoe vlot deze trike zich laat rijden. De trike lijkt zwaarder dan dat ie rijdt. Zonder moeite geraak je op dreef en snelheid maken is helemaal geen probleem. De goede wegligging en de vering houden de trike perfect op de baan en de oneffenheden in het wegdek onder controle. Ook laat hij zich zeer gemakkelijk sturen. Op snelheid is het stuur lekker stabiel en wil je bochtige parcours afleggen dan luistert de besturing nauwgezet naar je commando's. De stuurpositie zelf is dan ook weer op verschillende manieren aan te passen aan de persoonlijke voorkeur.

 

Door de Amerikaanse ligfiets-site Bentrider Online verkozen tot ligfiets van het jaar 2013.

Ook op Eurobike 2012, de grootste fietsbeurs van Europa, viel de Scorpion fs26 in de prijzen.

 

 

Monday the 21st. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©