Pedelecs - wat is wat?

Afdrukken

Pedelec:
'Pedelec' is een verzonnen woord, nu algemeen gebruikt in Europa, afgeleid van de term 'Pedal Electric Cycle'. Het verwijst naar een fiets waarop een trapaandrijving is gekoppeld met een elektromotor.


Een belangrijke manier waarop pedelecs verschillen van andere fietstypes is dat de elektrische aandrijving alleen wordt geactiveerd door het trappen van de berijder en niet door het draaien aan een 'gas'-hendel. De Pedelec kan daarom alleen worden gebruikt als een fiets en niet als een elektrische bromfiets zonder pedalen. De aandrijving is uitsluitend ontworpen als een hulp-station.
De motor is elektronisch begrensd tot 25 km/u, zodat de pedelec beweegt als een standaard fiets bij hogere snelheid. Pedelec-ontwerpen met lagere luchtweerstand, zoals moderne ligfiets trikes waarvan de voordelen bijzonder duidelijk zijn bij hoge snelheden, helpen het bereik uit te breiden van de oplaadbare batterij .

S-Pedelec:
De fietsindustrie, rekening houdend met de wens voor hogere ondersteunde snelheden, beantwoordt die vraag met de 'speed pedelecs' of 'SPedelecs'.
Deze kunnen worden gereden bij hogere snelheden, hun motoren zijn beperkt tot 45 km/u.

Vanuit een rit perspectief bieden S-Pedelecs hetzelfde als normale pedelecs, behalve dat u veel sneller kan reizen. En daar een oneffen wegdek veel meer voelbaar wordt bij hoge snelheid, raden experts aan dat S-Pedelecs een volledig geveerd frame zouden krijgen. Aangezien dit de wegligging verbetert, zal de vering niet alleen zorgen voor extra comfort, maar ook voor een veel grotere veiligheid tijdens het rijden.

E-motoraandrijving op bestaande trikes:

Op verzoek kunnen wij van uw niet-gemotoriseerde trike een e-trike maken. Een merk zoals HPVelotechnik biedt 'upgrades' aan om hun trikes te voorzien van een elektromotor. Deze is van het merk GoSwissDrive en heeft onder andere een regeneratie-functie waarbij de batterij bijgeladen wordt met de energie die vrijkomt bij het remmen of vrijlopen (bv. bergafwaarts) Zo kan de actieradius van de elektromotor nog uitgebreid worden.

Wij bieden zelf ook de mogelijkheid om bij andere trikes een elektromotor te installeren. Wij gaan daarvoor in zee met o.a. de Duitse fabrikant Ansmann AG. Het aanbod bestaat uit twee verschillende pakketten: enerzijds het type B, bestaande uit een brushless motor van 36V, een compacte motor met de afmetingen van een hub-dynamo, dus zeer klein en praktisch onzichtbaar, met een gewicht van minder dan 2,4kg. Deze motor biedt trapondersteuning tot 25 km/u en wordt van stroom voorzien door een Li-Ion batterij van eveneens rond de 2,4 kg met een voltage van 36V/324Wh en een capaciteit van 9000mAh. De motor geeft aandrijving in 6 opeenvolgende stappen en er is ook een "Kick-start" functie die starthulp geeft, zonder dat de pedalen moeten bewogen worden, tot 6 km/u. Dit is een "duwtje in de rug" om de trike in beweging te brengen.

Het tweede systeem is het C-type. Dit is een GoSwissDrive motor zoals bij HPVelotechnik, maar met een eigen, draadloze benadering. Dit type kan ook aan regeneratie doen van energie die opgewekt wordt bij het bergaf rijden en die in de accumulator wordt opgeslagen. De direkt aangedreven motor wordt gecontroleerd door een "torque" sensor wat betekent dat de batterij niet altijd op volle vermogen wordt belast indien niet nodig. Dit verhoogt aanzienlijk de afstand die kan gereden worden tussen twee laadbeurten. De controle unit en de accu communiceren draadloos!! via radiotransmissie (ANT+standaard) waardoor de bekabeling tot een absoluut minimum beperkt blijft. Doordat al de motorkracht op het achterwiel wordt overgebracht, heeft een trike (of fiets) uitgerust met dit C-type een grote aandrijvingskracht waardoor dit type motor zich vooral leent voor sportieve prestaties. Deze motorhub is voorzien van een snelsluiting zodat het in-en uitnemen van het wiel gemakkelijk verloopt. Toepasbaar op versnellingssystemen met cassettes voor 8,9 of 10 speed. Het maximale koppel bedraagt 40Nm. De batterij is van het "fles" type Li-Ion 36V, 8.7Ah en 314Wh. Het systeem biedt 5 niveaus van ondersteuning, heeft een energie-recuperatie functie en het draadloze verbindingssysteem biedt de mogelijkheid om (bepaalde) hartslagmeters of cadansmonitors te verbinden.

 Afbeelding C-type gemonteerd op KMX Cobra.

Prijzen op aanvraag. 

Crankmotors

Meer recent zijn de crankmotors. Deze verschillen met de vorige systemen door het feit dat ze rechtstreeks op de trapas gemonteerd worden en dus niet in de wielen ingespaakt zitten. Dit heeft een aantal voordelen. Een crankmotor bevindt zich bij een gewone fiets in het midden en laag zodat een lager zwaartepunt wordt bekomen. Bij trikes zijn ze zeer nuttig om toe te passen op trikes uitgerust met naafversnellingen. Zou men hier een gewone achterwielmotor gebruiken dan zou men meteen het formidabele voordeel van de naafversnellingen verliezen en ook om hetzelfde aantal versnellingen te behouden zou men een voorderailleur moeten installeren. De crankmotors werken perfect samen met de naafversnellingen.

Midmotor op Scorpion trike met Rohloff naaf.

Een bijkomend voordeel van de crankmotors is dat ze in principe op alle mogelijke fietsen kunnen toegepast worden, al kan een fiets met een gesloten kettingkast in dit geval wel een probleem geven. De motors kunnen in tegenstelling met wielmotors ook gemakkelijk van de ene fiets overgezet worden naar een andere, zonder dat men rekening moet houden met de wielmaten.

In versnellingssystemen op trikes met een 'triple' kettingblad vooraan is de midmotor (crankmotor) minder interessant omdat de motor slechts is uitgerust met 1 kettingblad.

De crankmotors zijn licht en bijna compleet geruisloos en samen met de batterij voegt hij maar een zestal kilo's toe aan het gewicht van de fiets/trike. Ook het bereik, in combinatie met een goede batterij, is meer dan toereikend voor ritten van meer dan 100 km. De 'controller' bevindt zich in de motor wat heel wat bekabeling scheelt.

Wij maken vooral gebruik van de 8Fun midmotor van Bafang, het meest verkochte merk in Europa. De batterijen kunnen van het fles-type zijn of van het platte, hoekige type.

Enkele voorbeelden van Pedelec trikes:

 

 

 

Monday the 21st. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©